Het demissionaire kabinet wil dat iedereen zo snel mogelijk op elektrisch rijden overstapt en stelt daarom ook in 2022 een subsidiebudget beschikbaar. Maar wat is er met ingang van maandagochtend 3 januari anders aan die regeling? En hoe kom je aan die Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP)?

De subsidiepot voor de aanschaf of private lease van een nieuwe elektrische auto was afgelopen jaar in no time leeg. Vanaf deze week, op 3 januari om precies te zijn, komt er een nieuw en groter subsidiebudget beschikbaar voor de aanschaf van nieuwe en gebruikte elektrische auto’s.

Wel is de SEPP in 2022 lager dan dit jaar. Waar je afgelopen jaar – als je er tijdig bij was – bij aanschaf van een nieuwe elektrische auto met een cataloguswaarde van minimaal 12.000 euro en maximaal 45.000 euro nog een tegemoetkoming van 4.000 euro kreeg, ligt die aankoopsubsidie in 2022 op 3.350 euro. Volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kunnen hierdoor meer mensen van de aanschafsubsidie profiteren. In 2020 was de subsidiepot al na acht dagen leeg.

Maar lang niet iedereen komt in aanmerking voor de financiële tegemoetkoming. Het ministerie stelt immers een aantal voorwaarden, zowel aan de auto als aan de overeenkomst en de subsidieaanvraag. De subsidiepot voor 2022 is gevuld met een bedrag van zo’n 71 miljoen euro, fors meer dan de 14,4 miljoen euro die voor 2021 beschikbaar was. De tegemoetkoming is beschikbaar voor zowel nieuw gekochte auto’s als auto’s in de private lease en als occasions.

 

Dit zijn de subsidieregels voor nieuwe elektrische auto’s

Om in aanmerking te komen voor de SEPP bij aankoop van een nieuwe auto moet de elektrische auto aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • de elektrische actieradius bedraagt minimaal 120 kilometer;
  • de catalogusprijs is niet lager dan 12.000 euro en niet hoger dan 45.000 euro;
  • de elektrische auto stond niet voor 1 januari 2022 op naam van de beoogde eigenaar.

De voorwaarden voor de overeenkomst en subsidieaanvraag:

  • je moet een schriftelijke koopovereenkomst van de aankoop van de elektrische auto hebben;
  • zowel de kentekenregistratie als de koopovereenkomst staat op naam van de subsidieaanvrager;
  • de koopovereenkomst is gesloten op of na 1 januari 2022;
  • de subsidieaanvraag is binnen zestig dagen na het ondertekenen van de koopovereenkomst ingediend;
  • de subsidieaanvrager heeft een geldig woonadres in Nederland.

 

Dit zijn de subsidieregels voor gebruikte (tweedehands) elektrische auto’s

De subsidiepot voor gebruikte elektrische auto’s voor 2022 is gevuld met een bedrag van zo’n 20,4 miljoen euro. Dat bedrag is voor zowel aankoop als lease van een gebruikte elektrische personenauto.

Om in aanmerking te komen voor de SEPP van 2.000 euro bij aankoop van gebruikte elektrische auto gelden vergelijkbare voorwaarden als bij de aanschaf van een nieuwe elektrische auto. Een aantal belangrijke aspecten om rekening mee te houden:

  • ook voor de aanschaf van een gebruikte elektrische auto is een schriftelijke koopovereenkomst vereist die op naam van de aanvrager staat;
  • de elektrische auto heeft een elektrische actieradius van minimaal 120 kilometer;
  • de oorspronkelijke catalogusprijs van de auto bedroeg minimaal 12.000 euro en maximaal 45.000 euro;
  • de tweedehands elektrische auto heeft niet eerder op naam van een subsidieaanvrager of van iemand die op hetzelfde adres woonachtig is geweest gestaan.

 

Zo vraag je de SEPP aan

Op 3 januari draait de overheid om 9.00 uur de dop van de nieuwe subsidiepot. Hoewel er in 2022 een groter budget beschikbaar is dan vorig jaar en de aanschafsubsidie lager is, is het verstandig er snel bij te zijn. Daarom is het belangrijk te weten hoe en waar je de subsidie aanvraagt.

Om je aanvraag in te dienen, is toegang via DigiD vereist. Zorg dus dat je deze zaken beschikbaar en op orde hebt. De SEPP is direct na het sluiten van de koopovereenkomst aan te vragen. Houd er ook rekening mee dat de gekochte elektrische auto, zowel nieuw als gebruikt, minimaal drie jaar onafgebroken op naam van de aanvrager moet blijven staan.

 

Hoe gaat die subsidieregeling verder in de komende jaren?

Na 2022 neemt de aankoopsubsidie jaarlijks verder af. In 2023 ligt het bedrag op 2.950 euro en vanaf 2024 bedraagt de aanschafsubsidie 2.550 euro. Aanvankelijk zou in 2023 nog 3.350 euro en in 2024 2.950 euro aan aankoopsubsidie op een nieuwe EV worden gegeven. Eind 2024 is het gedaan met de stimuleringsregeling, terwijl voor 2025 oorspronkelijk nog een subsidiebedrag van 2.550 euro stond gepland. De aankoopsubsidie voor gebruikte elektrische auto’s blijft tot en met 2024 op 2.000 euro staan. Deze stimuleringsregeling stopt met ingang van 2025.

 

Bron: nu.nl